Parias "Parias" - recenzja nr 1

recenzja
kategorie: Hip-Hop/Rap, Recenzje
dodano: 2011-06-30 21:00 przez: Mateusz Natali (komentarze: 13)
"Rap Parias, który na Parnas dotarł". Trójka ikon warszawskiej sceny postanowiła zjednoczyć siły, by nagrać materiał surowy w treści i mocny w wymowie, zamknięty w ramach walki z establishmentem.

Czy Włodi, Pelson i Eldoka zgrali się dobrze i złapali wspólny język? Czy działając w tercecie zwiększyli jeszcze siłę rażenia?

Niestety efekt synergii nie zadziałał i projekt trójki legend nie przebija ich ostatnich solówek. Szczególnie w pierwszym wrażeniu płyta nie ścina z nóg (poza potężnymi "Drzazgami"). Jednak po paru odsłuchach doszedłem też do wniosku, że ciężko pojmować ten album tradycyjnymi kryterami. Nie jest hitowo, ciężko znaleźć kawałki pasujące na singiel, brak efektowności, flowowych kombinacji, często brak nawet refrenów. Ale chyba właśnie tak - do granic surowo i minimalistycznie, odzierając treść z mogącej odciągnąć uwagę formy - miało być.

Treści natomiast jest sporo. Momentami wtórnej tematycznie i przypominającej walkę z wiatrakami, ale jednak świadomej, dojrzałej i dopracowanej w szczegółach. Numery są przemyślane, pełne metafor, celnych porównań i zgrabnie ujętych refleksji. Mimo wspomnianej równości i solidności jest tez parę momentów wybijających się ponad szereg. Przede wszystkim mocarne i poruszajace "Drzazgi" z ekshibicjonistycznymi wejściami Włodka i Pelsona. Brudni "Bezczelni", celnie punktujące "Kontrasty" i lżejsze, ocieplające wyraźnie klimat "W Sekundę".

Brudne, ciężkie, zbasowane bity od Sid Roams, Szczura i Kuotera brzmią ciekawie i naprawdę pierwszoligowo (fajnie usłyszeć na polskiej płycie podkłady takiej marki zza oceanu jak SR), jednak nie tworzą ze stylami całej trójki idealnego połączenia. Momentami wydają się ich przymulać - Eldo dużo lepiej niosły ubiegłoroczne produkcje Returnersów, Włodka rzeczy miejsko-eastcoastowe a Pelsona cieplejsze i lżejsze bity takie jak "Tak Miało Być". Całościowe wrażenie pozostaje jednak pozytywne.

Kto w Pariasie gra pierwsze skrzypce? Ciężko powiedzieć. Momentami wydaje się, ze Eldo bowiem metaforyczna, bardziej poetycka i pełna niejednoznaczności stylistyka to bardziej jego dziedzina. Z drugiej strony najrówniej wypada chyba Włodi, który w ciężkim pariasowym klimacie siadł najlepiej i całościowo sprawia najlepsze wrażenie. Ale już gdy miałbym wybrać wejścia, które najbardziej utkwiły mi w głowie to byłaby tu zwrotka Pelsona z "Kontrastów" oraz obie z "Drzazg". Wychodzi więc na to, ze przy trójce takich osobowości rzeczywiście nikt nie dał się zdominować i nikt wyraźnie nie wysunął się przed szereg. Podobnie jest z goścmi - wpasowali się zgrabnie i ani nie odstają ani nie zjadają kawałków.

Ciężko jednoznacznie ocenić Parias. Nie jest to album, który przypadnie do gustu osobom gustującym w hitach, przebojowości, bitach ścinających z nóg, flowowych eksperymentach i chwytliwych refrenach. Nie jest to album do słuchania z komórki czy mp3 na plaży. To płyta, która wymaga uwagi i trafi do tych, którzy stawiają przede wszystkim na dojrzały z rap z dbałością o tekst oraz klasyczną surowość i spójność a nie efektowne dodatki. Album nie idealny, ale z pewnością ważny, udany i wart uwagi. Czwórka.

Tagi: 

Anonim
Czwórka, dobra ocena! Przy Sokole i Mesie to oni wypadli blado z tą płytą.
jacol
mati kiedy będzie recenzja "capo" jim jones'a? dobra recenzja, eldo zdecydowanie najsłabiej.
perl
Recenzja ok, ale Autor zapomniał chyba o genialnym numerze "Wzorowy", który jest bardzo trafną diagnozą stanu naszego społeczeństwa oraz systemu, w którym żyjemy. Polecam wszystkim ten kawałek http://www.youtube.com/watch?v=f-AFyVeebiw miejmy nadzieje, że drugi recenzent nie przemilczy tego faktu. pozdrawiam
Dramats
Asłuchalny, zamulony do granic możliwości Parias dostaje 4, Bad Meets Evil dostaje 3+ Trzeba dodawać coś więcej? masakra
banditto
Przeczytaj ostatni akapit i pomyśl trochę.
Ja
można dodać, że to subiektywne oceny, więc subiektywnie liż mi jaja i się jaraj zmarnowanym (nieco) potencjałem duo detroit. Lirycznie bad meets evil kozak, ale produkcje słabe + bruno mars
Dramats
O zmarnowanym potencjale może mówić tylko osoba, która nie zwraca uwagi co tam się dzieje we flow i w technice. A dzieją się tam rzeczy NIE Z TEJ ZIEMI. Pierdolenie o Bruno Marsie jest ograniczone i śmieszne, bo dał dobry refren, w sam raz do takiego tracka. Typowo polskie podejście skrzywione przez tzw. "hiphopolo", w którym każdy śpiewany refren jest be. W Stanach już dawno zrozumieli, że żeby rap się rozwijał (czytaj - żeby była w nim większa kasa i możliwości) takie kawałki na płytach są potrzebne. Oczywiście Polak popierdoli lirykę i głębię tracka, bo jest "Bruno Mars", dlatego kawałek trzeba skreślić.
m
Jak ma nie być "wtórnie" i "o tym samym" jak cały projekt jest "wtórny" i "o tym samym"? Samo słowo parias coś znaczy i głupio by było jakby parias nawijał o tym, że "w klubie czas szybko płynie". To tak jakby marudzić, że w MCDonaldzie nie ma bigosu ;)
Anonim
a tam nie ma, już dawno mówiłem że McBigos powinien zagościć w menu.. co do płyty to chyba jest kierowana do troche starszego grona słuchaczy niż tegoroczni absolwenci gimnazjów, którzy rzeczywiście mogą nie zrozumieć niektórych metafor, klimatu i celu tej płyty. i zgadzam sie z kolegą wyżej który zwrócił uwagę na kawałek "Wzorowy", który moim skromnym zdaniem jest jednym z najważniejszych kawałków na tej płycie obok "Drzazg", "Dobosza" i "Bezczelnych"
pro
Interesy korporacyjne, kontrolują Unię Śmierć demokracji, nikt więcej, nie stanie przy urnie Świat dyktatury, armia biurokracji Powrót do średniowiecza, samowładnych monarchii http://youtu.be/W8nbOJAj8vg
Anonim
4 mało jak za taką płyte
jees
Hip hop ma teraz bardzo ważne zadanie, w walce z tym całym syfem co nas otacza. Zadziwiający jest poziom ignorancji wśród obecnych 18-20 latków. Mają na wszystko wyjeb...ne. Miejmy nadzieje, że takie rzeczy jak Parias coś ruszą w ludziach. Oby więcej takiego zaangażowania!!!
wero
a kiedy wreszcie druga recenzja Marysi i Sokoła?

Plain text

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>