Czy w dobie rosnącego zaawansowania technologicznego umiejętności DJ-a, takie jak turntablism, podtrzymanie energii publiczności czy miksowanie numerów są jeszcze potrzebne? I czy DJ-ing to wciąż sztuka, której trzeba się uczyć? O tym, oraz o pracy z ekipą JWP i Waimą rozmawiali Falcon1, Finger i Yarski. Panel dyskusyjny "Kiedyś fundament, a dziś? Rola DJ-a w hip-hopie 2025" odbył się w ramach Akademii Popkillerów 2025.
Akademia Popkillerów
Akademia Popkillerów
Okładka, sesja zdjęciowa, oprawa graficzna albumu – te elementy często są przez słuchaczy pomijane, a okazuje się, że są one często nie tylko ważną, integralną częścią płyty, ale wręcz mają kluczowe znaczenie w sklepie, w pierwszym kontakcie ze słuchaczem. Okładki potrafią być małymi dziełami sztuki. Czas więc o nich porozmawiać. Z tego powodu podczas Akademii Popkillerów odbył się panel "Obraz mówi więcej niż 1000 słów? Znaczenie zdjęć i okładek", w którym wzięli udział Nghtlou, Forin i Mr. Osom, a więc artyści odpowiedzialni za oprawę graficzną wielu hip-hopowych projektów dla czołowych, polskich artystów.
Jaka jest różnica między klipem robionym dla Maty a dla Belmondo? Dlaczego twórcy klipów powinni dostawać tantiemy od YouTube i, czy rapowe klipy pomagają w promocji muzyki? O tym i wielu innych kwestiach związanych z teledyskami rozmawiano podczas panelu "Ile znaczy rapowy teledysk? Rola i trendy" na Akademii Popkillerów. Gośćmi byli Maciej Buchwald (reżyser m.in. klipów Maty, a także serialu Netfliksa "1670"), Błażej Jankowiak (m.in. film "Diabeł"), Yungssebv (teledyski m.in. da Malika Montany, Otsochodzi, Young Igiego) oraz Piotr Zajączkowski (m.in. klipy Aviego, Louisa Villaina, Margaret, Smolastego czy Dody).
Co takiego jest w rapowych festiwalach, że ludzie je kochają? Czy faktycznie festiwale muzyczne, w tym te hip-hopowe to żyła złota? Panel dyskusyjny "Festiwal – łatwy zarobek czy ryzykowny biznes?" odbył się podczas Akademii Popkillerów 2025. Gośćmi dyskusji byli Anna-Maria Żurek (Quilla), Marcin Kania (Śląski Rap Festiwal) i Waldi Nowacki (Rapstacja Festiwal).
Gdzie najlepiej promować swoją muzykę? Czy granie rapu w radiu pomaga w dotarciu do nowego odbiorcy i przynosi odpowiedni dochód? A może najlepiej promocję skierować na social media i do swojego fana? O tym wszystkim, podczas panelu "Gdzie się opłaca promować? Media zewnętrzne czy siła fanbase'u?" rozmawiali AdMa, Dawid Bartkowski (goodkid.pl) oraz Mati Fuczyło (Radio Eska, Mixtape TV).
Merch i ciuchy hiphopowe od zawsze były częścią kultury. Raperzy, tancerze, dj-e itd. zawsze dbali o swój wyrazisty styl, również w ubiorze. O historii ciuchów hiphopowych, ich związkami z odzieżą skaterską podczas panelu "Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki" rozmawiali Mazsa (Outside Wear) i Tomek Grande (Diamante Wear).
Na jakich działaniach najwięcej zarabia Pezet? Jakie filary tworzą obecnie zarobki raperów czy artystów? O portfelu artysty i biznesowej stronie działań artystycznych rozmawiali: Anna Plaskota (Ekipa, niegdyś m.in. PROSTO), Jakub Krok związany m.in. ze Step Records oraz Zbyszek Niedziałek z agencji Starship, a także manager Pezeta. Wszyscy oni spotkali się podczas Akademii Popkillerów i porozmawiali w temacie "Portfel artysty – na czym zarabiać i kto wychodzi na swoje".
Rap podziemie to bardzo nieokreślony rewir w rodzimym hip-hopie. Czym jest podziemie, kto jest obecnie w podziemiu? Czy Pezet, Sokół, Tede to rapowy underground? O tym rozmawiali Mada z WCK, Saburrakap z Natura 2000, dziennikarze Jakub Wojakowicz i Krystian Krupiński.
Czy hip-hop jest wszędzie i nie ma już dziedziny naszego życia, która nie czerpałaby z hip-hopu? Trudne pytanie, ale goście panelu "Przyszłość popkultury – hip-hop jako nośnik trendów" próbowali znaleźć na nie odpowiedź. Nad zagadnieniem, jaki wpływ ma hip-hop na całą popkulturę dywagowali: raper i strateg marketingowy Emil Blef, Maks Kabara z Clout Festiwalu, Karol Słuszniak z ICED Stuff i Emil Młodak z Agencji Big Idea i Clout Festiwalu.
Za raperami stoją rzesze słuchaczy, którzy bardzo poważnie biorą wiele hip-hopowych tekstów i rozkmin. Jak postępować z młodzieżą, aby wyciągnęli z rapu to, co najlepsze? O czym artyści powinni pamiętać zwracając się do swoich, często młodych, słuchaczy? O tym wszystkim porozmawiali: psycholożka Joanna Pruban, Michał Adelt-Jóźwiak, kierownik działu programowego DK Kadr, i Przemek Kaca z Fundacji Latorośl, prowadzący projekt "Hip-hop druga szansa".
Pamiętacie beef Tedego z Peją? A wiecie, że Wujek Samo Zło kiedyś mieli spinę z Pihem? Albo co to są rajdy i jak obecnie raperzy prowadzą swoje beefy? A także dlaczego beefy, dissy to, podobnie jak hejting sytuacja w pewien sposób kryzysowa? O tym wszystkim posłuchacie w panelu "Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy hejting", w którym głos zabrały osoby, które zjadły zęby na kryzysach branży hip-hop: Kamil "Jakuza" Jaczyński, Tomb, Krzysztof Tietz i Kamil Migoń.
Sarius to Antihype, Floral Bugs to Floral Gang. Wielu raperów buduje wokół siebie niesamowite społeczności. Quebonafide i Taco Hemingway w projekcie Taconafide nawijali, że "to już movement, a nie muzyka". O tym jak stworzyć swój movement i jakie są jego plusy i minusy posłuchaliśmy podczas panelu dyskusyjnego Akademii Popkillerów.
Kto w Polsce robi alternatywny rap, jak to sklasyfikować i co daje robienie muzyki po swojemu? Kto w mainstreamie może pochwalić się swoim, wyjatkowym stylem i za co Feno ceni Okiego? Swoimi doświadczeniami podczas panelu dyskusyjnego na Akademii Popkillerów podzielili się Feno, Ńemy i Igorilla.
Trzej producenci hip-hopowi: Favst, O$ka i Marcin "Tuelv" Natali rozmawiają o tym, czy warto obecnie wydawać płyty producenckie, jak pracuje się z raperami i co jest największym wyzwaniem w tworzeniu bitów. Favst dzieli się też historią swoich największych hitów nagranych z Guziorem czy historią numeru "Ona czuje we mnie piniądz".
Freestyle bitewny, cyphery w kółku, showcase'y, a od niedawna także Edzio na Tik Toku czy freakfighty. Freestyle przebył długą drogę i pokazał już wiele swoich twarzy. Jak tę drogę widza i oceniają weterani i znawcy sceny, a więc Jakub "Muflon" Rużyłło, Rademenez i Tomasz Biernacki (WBW). Posłuchajcie panelu dyskusyjnego, który odbył się podczas Akademii Popkillerów.