Wychowani na błędach - o sile i dorobku SBM Label słów kilka
Duet Solar/Białas na stałe wpisał się w historię polskiego hip-hopu. Od bitew freestyle'owych przez wspólne albumy, skupienie wokół siebie wielu obiecujących artystów, aż po zbudowanie marki, jaką jest SBM Label. W ciągu ostatniej dekady SB Maffija ugruntowała swoją pozycję kreując trendy i dominując w rankingach. Warto przyjrzeć się tej drodze tuż po ogłoszeniu przekroczenia kolejnych 2 granic - 2 milionów subskrypcji i 2 miliardów wyświetleń.
SB Maffija zaczęła figurować w świadomości słuchaczy u schyłku lat '00. Wokół Solara i Białasa skupiła się grupa niezwykle charakterystycznych i zadziornych twórców. Choć najstarszym stażem Maffijczykiem, oprócz ojców założycieli, jest Beteo, w ekipie działali TomB, Quebonafide, Żabson czy Bonson. Rozstrzał stylistyczny był ogromny. Już w 2015 grupa znana z beefów i swojej charakterności planowała pokaz sił będący protoplastą Hotelu Maffija.
Jak coś się opłacało, no to właśnie kontrowersje
Kontrowersji wokół stołecznej ekipy nie brakowało. Remix JBMNT z jednoznaczną deklaracją Poziemskiego oraz wyrzucenie Deysa z grupy za pojawienie się na koncercie w sukience budziły mieszane uczucia wobec Maffijczyków. Konflikt między Deysem, a byłą ekipą zwrócił uwagę ogólnopolskiej sceny. Podobnie zresztą jak utarczki Solara z Laikike1'em czy późniejsze wymiany dissów między Białasem i TPSem, czy ekipą Dixon37.
W jednej rzeczy z JBMNT trzeba zgodzić się z Solarem. Wymyślił Polakom bardzo fajną zabawę na fali #IceBucketChallenge. #Hot16Challenge zrzeszało całą scenę, dzięki czemu niektóre zwrotki zostały z nami do dziś. Ogromny wpływ na środowisko, już nie rodzime, ale co najmniej europejskie, ma druga odsłona wyzwania. Oprócz uzbierania ponad 3. milionów złotych na walkę z epidemią, w akcji udział wzięli dawno nieobecni na scenie artyści. Doczekaliśmy się również wielu nieoczywistych i niespodziewanych zwrotek, a Czesi pokochali #Hot16Challenge2, które zawładnęło tamtejszą kartą na czasie.
Czarny koń
Zawirowania z przemianowaniem SB Maffiji na SB Maffija Label spowodowały, że zamiast kompletnego mixtape'u SB Maffija Zabija, pojawiła się PersEPktywa Solara i Białasa. EP-ka oficjalnie zakończyła współpracę raperów z Prosto. Niemniej jednak, otworzyło to nowy rozdział w historii polskiego rapu. Choć to opinia kontrowersyjna, zwłaszcza dla bardziej konserwatywnych odbiorców, SB Maffija zmieniła oblicze rodzimego rynku.
Od momentu powstania SB Maffija Label i QueQuality, dominujące do tej pory Step Records oraz Prosto musiały liczyć się z drastycznym przekazaniem schedy. Obronną ręką z sytuacji wyszła opolska wytwórnia, która zajęła się głównie dystrybucją. Solar z Białasem z marszu zajęli się budowaniem marki, stawiając na Bedoesa i Beteo jako pierwszych zakontraktowanych artystów nowopowstałego labelu. O raperze z Bydgoszczy rozpisywałem się w listopadzie zeszłego roku na łamach Popkillera określając go raperem (r)ewolucyjnym. Podobnego określenia mógłbym użyć w stosunku do SBM, jednak chciałbym uniknąć zarzutów o stronniczość.
Nie mogę jednak przemilczeć tego, jak ważnym momentem była premiera Aby Śmierć Miała Znaczenie. W 2017 roku album Bedoesa i Kubiego Producenta szokował. Dziś z łatwością można znaleźć w Internecie gros undergroundowych raperów, którzy nawiązują brzmieniem do stylistyki ówczesnego Bedoesa.
Stronger By Movement
O sile SBM Label mówią liczby. Wyprzedane trasy koncertowe, czy stale rozrastający się SB FFestival, 2 miliony subskrypcji oraz 2 miliardy wyświetleń na serwisie YouTube to nie wszystko. Notowania streamingowe budzą podziw, gdy patrzymy na dominację Bedoesa przy premierze Opowieści z Doliny Smoków. Od 26 sierpnia 2016 roku, wraz z pojawieniem się H8M4 na rynku, artyści SBM uzyskali 4 złote, 4 platynowe i 2 podwójnie platynowe wyróżnienia. Pod uwagę nie wziąłem singli, gdzie ostatnio White dorzucił diamentową płytę za Californię. Dużo o potencjale, jaki stale drzemie w warszawskiej wytwórni, mówi coraz większa różnorodność artystyczna. Ostatni transfer Adiego Nowaka z Asfaltu do SBM to ruch niespodziewany i niezwykle dobry. Bracia Kacperczyk nadają alternatywnego vibe'u, White włada sezonem letnim, a Mata uciera nosa purystom gatunku i konsekwentnie buduje nazwisko.
Solar z Białasem przedstawili polskim słuchaczom wiele obecnie topowych ksywek. Jako propagatorzy newschoolu ukształtowali gust przynajmniej jednego pokolenia odbiorców. Co więcej - stale szukają nowych talentów. Akcja SBM Starter wyłoniła Jana-rapowanie, White'a, Matę, Janusza Walczuka, który coraz mocniej zaznacza swoją obecność.
SBM Label właściwie już zajęło pewne miejsce w historii polskiego hip-hopu. Patrząc na ambicje artystów stołecznej wytwórni, z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzam, że ślad, który odbili na polskiej mapie rozrywkowej również nabierze wyrazistości i głębi. Quebonafide o swojej twórczości mówił to już movement, a nie muzyka. SB Maffija sprawia wrażenie jakby ich punktem honoru było podpisanie się dłonią każdego zakontraktowanego artysty pod tą deklaracją.