Do sieci wyciekły właśnie kolejne, niepublikowane wcześniej numery 2Paca, nagrane podczas jego pobytu w Death Row o których już wkrótce większa wzmianka. Między kawałkami znalazł się także ten archiwalny utwór ekipy Tha Dogg Pound, który jest moim zdaniem na tyle unikalny, że postanowiłem poświecić mu osobne info. O samym tracku wiadomo już od jakiegoś czasu. Master nagrania został sprzedany jakieś 2 lata temu na internetowej aukcji za okrągłą sumkę 10 tysięcy dolarów.
Co takiego specjalnego zawiera w sobie "NY87 (Now That's Dissin')"?
Utwór nagrano w grudniu 1995 roku podczas prac nad drugim albumem DPG zatytułowanym "West Coast Afterschock", który miał się ukazać na rynku na przełomie lat 1996/1997. Producentem kawałka zajął się Daz Dillinger a sam numer zaczyna się od krótkiego wstępu w wykonaniu DJ Quika, atakującego "The Source". Związane to było zapewne z oceną jego albumu "Safe & Sound", który w recenzji magazynu uzyskał jedynie 3,5 mikrofonu, co było notą dla typowego średniaka. Sfrustrowany David wypowiada słowa "them niggas on the East is the enemy" a po nim ze swoją szesnastką wkracza Kurupt i na mrocznym, surowym bicie przeprowadza totalną masakrę! Young Gotti był w tamtym czasie w swoim absolutnym primie, jeśli chodzi o teksty, flow i technikę nawijania a "NY87" jest tego najlepszym przykładem. Jedna z najlepszych zwrotek w karierze Kingpina zaczyna się od spropsowania Nasa, Redmana i Method Mana jako ludzi z którymi trzyma i których szanuje:
"I heard of Meth, Nas and Red/and I'm down with em
Indeed we all smoked weed/and clowned with em
Hung around with em/one man
I ran with his Clan
There's only one land
Niggas down with me/I can count on one hand..."
Od tego momentu kończą się uprzejmości a zaczyna liryczna rzeź! Kurupt bez ogródek rozprawia się z krytykami dissując i zaczepiając takich raperów jak B.I.G., Jeru The Damaja, Mobb Deep, Tragedy Khadafi, Channel Live, Mad Lion, A Tribe Called Quest a nawet KRS-One! Biggiemu dostaje się za negatywne komentarze w radiu, w czasie kiedy DPG kręciło na Times Square teledysk do "New York, New York". Mobb Deep zbiera baty za "L.A., L.A.", Jeru za "Sun Rises In The East" a Mad Lion za "Shot To Kill".
"Murder MC'ssss..til there ain't shit left/in the sector Why must MC's flip/like gymnastics Just to get they whole ass whipped/claim to be classic But you don't set no classic examples With your, fucked up beats/and your fucked up samples Your last verbal war/you won't survive no more I turned the Channel/cause niggas you ain't Live no more I used to follow/but now you a legend like Sleepy Hollow I "Shoot To Kill"/ a horse pill you can't swallow There's no tomorrow/nigga, it all ends I been down with KRS since Boogie Down began That's my man Now what's this I hear/I was told to beware I'm the inspired/dissed by a nigga I admired Hell naww, this can't be Now who the fuck is this I hear on the radio dissing me B-I-Double G-I to the E"
"Nigga we Mob Deep
So fuck you, Jeru, and any Tribe that Quests to compete
We the elite
The psycho assassin is blastin'
And next time you hit L.A. nigga we mashin'"
Po takiej masakrze Threat rozluźnia lekko utwór, ograniczając się jedynie do subliminali w stylu "coming to your town, gunning niggas down - niggas just jelaous, watching goodfellas" ale wjeżdżający po nim Daz ponownie zaognia atmosferę dissami w stylu "Tragedy is a must as I crush N.Y.C.".
Rapujący jako ostatni 2Pac w swoim stylu dolewa oliwy do ognia wersami "Callin' all dogs and phony rap stars who think they got me/I'm on some Superman shit now, they shouldn't have shot me" i choć deklaruje, że nie trzyma z nikim ("I ain't choosing sides, hell no - fuck everybody") to po zdaniu "It's Westside when I ride watch 4 dead bodies"wiadomo już po której stronie w konflikcie się opowiada. 'Pac rapuje tak jak zawsze, energicznie i z pasją a kawałek kończy jakże wymownym "It's West Coast nigga, fuck New York - now did everybody hear me?!"
Po takiej bombie na usta cisną się tylko trzy słowa - "Now That's Dissin". Można tylko pomyśleć co by było gdyby Death Row wypuściło ten utwór na początku 1996 roku jeszcze przed premierą "Hit 'Em Up" i jak wiele kontrowersji by on wzbudził... Dodam tylko że zwrotki Kurupta i Daza zostały potem użyte w kawałku "DPG" z ich albumu "Dillinger & Young Gotti" - oczywiście były one zedytowane i pozbawione wszystkich ataków.
Zapewne po publikacji "NY87" więcej osób zaangażowało by się w konflikt "East/West" czego efektem mogłoby być więcej ofiar ale nie ma co teraz gdybać tylko cieszyć się muzyką sprawdzając "kawałek historii" jakim z pewnością jest już ten utwór - Polecam!
Temat Kolęd i piosenek świątecznych średnio pasuje Wam do rapu? No to spieszymy z informacją, że jeden z pierwszych hip-hopowych hitów w historii był...
Jak co roku w Wigilię czekamy na Brudne Serca, a tymczasem... dostajemy pod choinkę powrót Feelhipa i Quiza. Po winylowej reedycji "Materiału...
Klasa!
sick! złe czasy dla kultury jako całości, ale tyle zajebistych kawałków wtedy zrobiono, że ho ho.
Słyszycie ten czysty brud ? to jest to !
Mówisz, że CZYSTY BRUD ? ;>
dobry artykuł, wrzucajcie więcej takich rzeczy!
o kurwa :O pozabijali
No konkret ostatnio to dopadłem w sieci, rzeczywiście masakra, ciekaw jestem tylko czy te ostatnie kawałki Paca co przeciekły będą na jakimś Lost Tapes, albo czymś w tym stylu, bo by się zdało pozbierać to w całość...
Ale ten bit! Ten bas!!! To rozpierdala , nie wspominając o tym jak płyną... wybitne
Masz dosyć muzycznej papki z TV? Popkiller wyeliminuje wszystkie szumy i pozwoli skupić się na tym, co w muzyce naprawdę wartościowe. Zaserwujemy Ci najlepsze piosenki, teledyski, recenzje płyt i newsy z branży hip-hopowej. Wykonawcy ze świata hip-hopu opowiedzą w wywiadach o swoich planach na koncerty i festiwale hip-hopowe. Na Popkillerze znajdziesz to wszystko, my piszemy konkretnie o muzyce.
Popkiller.pl nie odpowiada za treści słowne i wizualne w utworach audio i video prezentowanych na łamach serwisu, a udostępnionych przez wydawców fonograficznych i samych artystów. Nagrania te są prezentowane ze względu na ich walor newsowy i nie przedstawiają stanowiska Popkiller.pl.