Z Archiwum HH: Hip Hopowe Soundtracki Part 1
Gdy powstała muzyka hip hopowa, w roku 1973 nowojorska scena blockparties osiągnęła wyższy level. Wszystko to dzięki Dj Kool Hercowi, który jako pierwszy konsekwentnie zapętlił breaki w utworach muzyki funk. Nastała nowa era, hip hopowy ruch, który w centrum stawiał B-boys i Dj’s – nieodłączne elementy dobrej zabawy. Graffiti Art również towarzyszyło nowojorskiemu życiu młodych ludzi, wystawionych poza margines społeczeństwa. Malujący pociągi w NY w latach ’70, tak jak Bboys, Mc’s i Dj’s toczyli walkę o kolejny dzień. W tych samych warunkach socjalnych. Na terytoriach gangów. Muzyka hip hopowa czyli to na co afroamerykańska i latynoska mniejszość z upragnieniem oczekiwała całe lata przed legendarną imprezą Dj Kool Herca. Breakbeatowe partie w utworach szeroko pojętej muzyki Groove (funk, soul, disco). Wielu przed Herc'iem tego dokonywało, lecz żadna z tych osób w swojej konsekwencji nie stworzyła nowego gatunku muzycznego opartego jedynie na breakbeatach.
Wyeliminowanie z utworów funkowych tych „zbędnych” elementów, dało początek nowemu fenomenowi, który wkrótce opanuje nie tylko ulice i kluby Nowego Yorku, lecz stopniowo całego kraju i świata. Dwie jednakowe płyty, prosta umiejętność miksowania oraz miłość Herca do tańca zrodziły nie tylko nowy styl muzyki, lecz nadały kulturowe tło pod ówczesną sytuację najniebezpieczniejszej dzielnicy w całych stanach – Bronxu. Miejscu narodzin Hip Hop Kultury.
Stations of Elevated (reż. Manfred Kirchheimer, data premiery 1981) Jest rok 1977, NY przeżywa poważny kryzys, South Bronx płonie niczym niedawne dżungle Wietnamu. Katastrofa energetyczna pozbawia miasto prądu na kilka dni (Blackout ‘77). Nowy kulturowy twór zapoczątkowany przez afro amerykańską młodzież nabiera rozpędu. Manfred Kirchheimer, 46 letni Niemiec, którego rodzina w roku 1936 opuściła kraj w obawie przed nazistami, z kamerą odwiedził jardy nowojorskiego metra. Powstał film ukazujący niesamowitą sztukę, przez wielu wtedy niezrozumianą. Dziś, po kilku dekadach, stanowiącą poważny początek sztuki sprayu. Trwający 46 minut, bez narracji odkrywa pracę znanych i legendarnych writterów – Futura 2000, Phaze II, Fab 5 Freddy oraz innych. Film niczym koła pociągu toczy się, powoli. Towarzyszy temu muzyka legendarnego jazzmana – Charlesa Mingusa. W filmie minimalizm instrumentów z nakładającym się dźwiękiem toru wielu wagonów tworzy archiwalny zapis zapomnianej sztuki. Surowe kadry wolno przejeżdżających wagonów idealnie komponuję się z jazzową muzyką Mingusa, wspieranego przez Arethę Frankllin. Może to być spore zaskoczenie dla osób, uznających narodziny hip hopu z głównym wpływem na nie muzyki disco. Muzyka rap i cały hip hopowy ruch są niejako spuścizną kulturową i społeczną Ameryki czasów zimnej wojny. Reżyser przedstawił inne spojrzenie na powstałą na blachach nowojorskich pociągów sztukę. Do ciekawostek należy fakt, że jedyną osoba uwiecznioną na filmie jest sam Charlie Mingus. Oficjalny soundtrack nigdy nie został wydany.
Downtown ’81 aka New York Beat Movie (reż. Edo Bertoglio, data premiery 5 października 2000). Jest to pierwszy film prezentujący muzykę rap oraz przedstawiający artystyczną scenę śródmieścia w NY. Główną rolę gra Jean Michael Basquiat poeta, malarz, artysta graffiti, muzyk. Cały scenariusz skupia się wokół niego, jako na młodym artyście szukającym swojej szansy na pokazanie swojej twórczości. Co ważne i zaskakujące, Jean pojawia się w filmie grając samego siebie, zaledwie rok po premierowym pokazie swoim prac w galerii sztuki. W filmie wystąpiła śmietanka nowojorskiej sceny post punkowej, new waveowej i hip hopowej: Amos Poe, Vincent Gallo, Deborah Harry, Saul Willimas, Fab 5 Freddy Kool Kyle i Rammellzee – kolejne postacie na hip hopowej mapie lat ’70. Soundtrack zawiera materiały studyjne i nagrane na żywo podczas kręcenia filmu. Mimo widocznych elementów hip hopowych, film to epicka opowieść o artystach młodego pokolenia żyjących u styku powstania kilku znaczących ruchów społecznych jak punk czy hip hop. Swoim wyrazem odzwierciedla ówczesny klimat panujący w dzielnicy Soho. Film kręcono na przestrzeni 1980 i 1981 roku, niestety z różnych przyczyn jego premiera odbyła się dopiero w roku 2000.
Dwa poprzednie filmy o tyle o ile posiadały pewien procent hip hopowych elementów, to jednak nie reprezentowały w pełni hip hopowego kina. Mając na myśli hip hopowe kino, wyobrażam sobie obraz przedstawiający ruch społeczny lub ukazujący jego elementy. Film w którym sposób wypowiadania, poruszania, ubioru, poprzez rzecz jasna grafikę i muzykę jest wynikiem powstałego na Bronxie fenomenu.
Rok 1983, hip hopowy boom zagnieździł się już na Manhattanie, centralnym ośrodku kulturowego centrum miasta. Legendarny klub Roxy staję się miejscem, w którym odnajdują się wszystkie elementy hip hopu. To w nim kręcony będzie później z inicjatywy Harrego Belafonte kolejny, klasyczny hip hopowy film Beat Street.
Wild Style (reż. Charlie Ahearn, data premiery 19 marca 1983). Nie ma osoby, na którą wpływu nie wywołałby ten obraz. Jeśli w USA wieści o powstaniu nowych styli wyrazu artystycznego były przekazywane w szybkim tempie, to reszta świata nie poznała ich jeszcze w ogóle. Dj Krush, legendarny japoński Dj swoją przygodę z muzyką i hip hopem rozpoczął od pewnego seansu w kinie. Filmem tym był Wild Style. To film, który mimo upływu trzech dekad, wciąż niezaprzeczalnie jest uważany za najlepszy hip hopowy film w historii. Z pewnością dlatego, że pracowała przy nim cała gama hip hopowych artystów pierwszej generacji. Ludzi, którzy zbudowali wszystkie elementy hip hopu od podstaw. Trzeba mieć na uwadze, że ludzie xi nie posiadali wykształcenia aktorskiego, mimo to zagrali przekonywająco - dlatego, że grając siebie, oddawali niczym nie skrępowany klimat hip hopu. Film jest jego oldschoolową kwintesencją, która jeszcze nie zabrudziła się układami z wielkimi koncernami i komercyjnym wizerunkiem rapu. To czysta zabawa, funk i piękno tworzenia niesamowitych rzeczy z niczego. Soundtrack do tego filmu jest doskonałym przykładem hip hopowej muzyki, gdzie Dj jest ważnym elementem.
Więcej w temacie znajdziesz na http://oldschoolerscrew.blogspot.com/