Deejay Sens aka Rolba - jedyny wywiad!

dodano: 2010-06-22 18:00 przez: Daniel Wardziński (komentarze: 12)

DeeJay Sens aka Rolba to w tej chwili jedna z najważniejszych postaci słupskiego hip-hopu. Raper, producent, DJ i człowiek, który ostatnio na jednym cedeku "76-200 Mixtape" zamknął chorą jazdę chłopaków ze słupskich blokowisk. Ci którzy jeszcze jej nie słyszeli mogą rzucić okiem na naszą recenzję tutaj, Ci którzy słyszeli na pewno zaraz zagłębią się w wywiadzie.

Dowiedzieliśmy się w nim jak faktycznie wygląda scena w Słupsku, pogadaliśmy o tym czy to tylko lokalny materiał, jakie znaczenie miał dla niego Hajk O, o tym kto to kręcił w 76-200 przed chłopakami, a nawet dlaczego w Słupsku jest tak dużo pizzerii. Dużo smaczków, dużo ciekawostek i bardzo długi wywiad... Po prostu się rozgadaliśmy i szkoda było to ciąć. Zapraszamy do lektury!

Mówiłeś mi ostatnio, że ciężko w stutysięcznym mieście znaleźć dwudziestu zajebistych raperów. Tobie udało się zebrać dwudziestu, którzy włożyli w mixtape dużo serca. Jesteś zadowolony z efektu?

Na początku siema wszystkim. Udało mi się zebrać ponad dwudziestu raperów, ale mogło być ich więcej, niestety na niektóre sprawy i decyzje nie miałem wpływu. Zadowolony jestem z każdego numeru zarejestrowanego na ten materiał, jak i z formy wydania. CD, vlepy, plakaty to ciężko znaleźć w nielegalach, a tymbardziej w słupskich nielegalach. Jestem zadowolony z efektu końcowego na obecny stan.

Właśnie. Materiał jest wypuszczony tylko i wyłącznie na CD. Jesteście strasznie negatywnie nastawieni do puszczania muzyki w internet jako plik rar.

Jesteście? Nie wszyscy. Wielu MC's wpuszczało swój materiał do internetu. To nie jest tak, ze tutaj każdy z tym walczy. Niektórzy robią tylko pod internet, ale każda płyta sygnowana moja ksywa będzie wydawana na cd i płytach winylowych. Każdy ma wybór i swój film, ja mam taki i jestem dumny z tego, ze właśnie w takiej formie wychodzą moje albumy.

A czemu nie winyl? Kwestie finansowe?

Zgadza się. Wiadomo, że chciałbym wytłoczyc więcej sztuk niż te, które wytłoczyłem teraz i żeby nakład wosków był taki sam jak cd. Z płyty na płyte, placków jest coraz więcej, poligrafia i mastering na nich tez jest coraz lepsza, dochodzą bonusy, czyli ciągle do przodu, cytując wers z jednego numeru moich ludzi z Stamtąd "nigdy się nie cofam". I tak pozostanie.

W Słupsku ludzie skupiają się wokół kilku znanych marek: Stamtąd Prodakszyn, Defeks czy Juke-Box Records. To chyba nie są wrogie sobie obozy? Ty współpracujesz z każdym z nich. Możesz pokrótce opowiedzieć o idei tych miejsc/osób.

Wiadomo, że uwaga ludzi skupia się tam, gdzie powstaje najlepsze gówno. Wrogie? Bez szans. Przyjacielskie? Też bym tak nie nazwał. Każdy robi swoje, często spotykamy się wszyscy, nie tylko w studio przy rejestracji, produkcji, ale również podczas smoke sessions w domostwach. Stamtąd powstało z idei Hajk O w roku 2004 i tam też zostało zarejestrowane kupę materiału min. "Track 3" z "Demo" (2008), "Wyszedł Mixtape" (2008), który do dzisiaj nie ujrzał światła dziennego, a już jest klasykiem w podziemnych kręgach ludzi w całej Polsce i Czechach. Defeks to jedno z pierwszych studiów nagraniowych w Słupsku. Od zawsze jest tam gdzie jest Wujot alias Chiński Zwiadowca. Rymowało i rymuje w nim większość słupskiego podziemia. Juke-Box to studio producenckie znajdujące się w moim mieszkaniu.To tutaj tworzę wszystkie podkłady, scratche, remixy i sety. Z małą przerwą istnieje od 2005 roku.

Hajk O jest chyba kluczową postacią w powstawaniu tego mixtape'u chociaż czynnie pojawia się tylko w dwóch trackach. Jak wyglądało wybieranie przez was dwóch tych popierdolonych bitów?(śmiech)

Hajk O to kluczowa postać na scenie i odkąd pamiętam organizowanego przez jego osobę jamy, koncerty były tym czego potrzebowała scena bo był gruby deficyt jakichkolwiek ustawek czysto hip-hopowych. Nie ma co ukrywać, ze Hajk O jako MC w pewnym sensie zrewolucjonizował sposób rymowania na słupskiej scenie. Dlatego mixtape "76-200" brzmi unikatowo. Od 2007 roku razem pchamy to gówno do przodu i jeszcze nie raz usłyszycie nasze wspólne kolaboracje. A wybór podkladów? Po prostu złapalismy za wszystkie nasze płyty winylowe i staraliśmy się odpowiednio dobrać bit do MC.

A czemu na płycie nie ma najbardziej chyba kojarzonej w kraju postaci z tej sceny, czyli Jimsona?

Może zacytuję Jimsona: "jestem chyba na to za stary, jakby to było 3 lata temu, to może wziąłbym w tym udział". Szanuje jego decyzje i nie wykluczam tego, ze kiedyś coś jeszcze razem zrobimy tak jak to miało miejsce wcześniej.

Czy są jakieś postaci, które są istotne dla sceny, a nie udało wam się ich wciągnąć do współpracy?

Istotne znaczy, że co? Są osoby z którymi chciałem zrobić track, ale jak już wcześniej powiedziałem, na niektóre sprawy po prostu nie mam wpływu. Chęci były z obu stron i dzięki temu wiem, ze przy następnej produkcji będzie można współpracować z osobami, których teraz zabrakło.

"Nikt nie ma podjazdu, newschool ani trueschool". Jak określiłbyś to co robicie wy?

Najlepszy, prawdziwy, klasyczny hip-hop.

W takim razie, które z najlepszych, prawdziwych, klasycznych hip-hopowych numerów na tym albumie wybierz trzy którymi jarasz się najbardziej i powiedz dlaczego.

Ciężko tak, ale spróbuję. Tabe - "VS Prewencja", jak myślicie czyj był pomysł na tytuł? (smiech) eSI Kru - "Masz Przyjaciół?" i Wolny - "Reprezentant". A dlaczego? Tabs nawija o tym jak jest na dzielni na której zresztą obaj mieszkamy (ZTR czlowieku), eSI Kru tworzy taki klimat na bicie NickWiza, jaki lubie w hip-hopie, a Wolny pokazał representing na wysokim poziomie.

Słupsk robi rap od wielu lat. Na mixtape'ie chłopaki często nawiązują do słupskich korzeni. Chciałbyś wspomnieć kilka postaci kluczowych dla historii słupskiego hip-hopu?

Nawet zrymowales na poczatku (śmiech). Oczywiście, ogromny szacunek dla: ESFA, BHK, WFK, ANTERA, INS, TOS, MEFLI FAM. To oni zapoczątkowali to wszystko, co teraz jest kontynuowane przeze mnie.

Jak narazie prezentuje się odbiór materiału? Ograniczyliście swoją promocję trzymając się z dala od internetu. Jak wygląda sprzedaż?

Media internetowe interesują sie tym materiałem, co widać między innymi przez ten wywiad. Odbiór płyty jest bardzo dobry i docierają do mnie w większosci bardzo pozytywne opinie. Sprzedaż "76-200" tak jak mojej ostatniej płyty wygląda elegancko. W niecały miesiąc zeszło ponad 180 sztuk co moim zdaniem jest dobrym wynikiem.

Zapytam Cię jeszcze jaki odsetek tej liczby został na słupskich osiedlach. Czy na Zatorzu czy BPLu to faktycznie lata z okien?

Słychać z okien mieszkań i samochodów. Sprzedaż klaruje się mniej więcej po połowie. Połowa na Słupsk, połowa na resztę Polski.

Gdyby ktoś dał Ci możliwość zrobienia następnego mixtape'u z dowolnymi gośćmi z całego kraju, kogo chciałbyś posłuchać na tego typu bitach?

Na moich bitach chciałbym usłyszeć najlepszych, a dokładne ksywy czy też ekipy będzie można usłyszeć w bliskiej bądz dalekiej przyszłości.

Czyli taki projekt jest w planach?

Planów jest dużo, a nie wykluczam, również takiego o który spytaleś. Ale myślę nie mixtape, a bardziej płyta czysto producencka.

Bez Twojego rapu?

A znasz album "Soul Sourviver"?

Nie.

To album producencki DJ'a Pete Rocka z 1998 roku. Rymy, bity, skrecze - tak będzie wyglądał mój album producencki.

A... O tego Soul Survivera Ci chodziło (śmiech). Spoko. Właśnie... Zajmujesz się jednocześnie DJ'ingiem, rapem i beatmakingiem. Skąd takie renesansowe podejście. Wszystkimi trzema rzeczami zajmowałeś się od początku? Tag na odwrocie albumu sugeruje, że i z graffiti masz do czynienia?

Rymuje od 2004, skreczuje od 2007, produkuje od 2008. MC/Producent/DJ, robię to wszystko, bo to kocham. Tak samo uwielbiam freestylować, pracować w studio, szperać w stertach wosków w poszukiwaniu unikatowych brzmień, tworzyć bity i skreczować. Z graffiti niestety nie mam do czynienia, te wszystkie wrzuty i prace są autorstwa moich ludzi ze Słupska, ale jak miałem 12 lat to pamiętam jak dziś treningi break dance z jednym z pionierów breaka w SPK Taftą. Wytrwałem przy tym 2 lata.

Słuchaj, krążą słuchy, że Słupska scena wyjątkowo mocno jest za penalizacją marihuany i u was w ogóle wszyscy są przeciwni tej używce (śmiech). Powiedz... Ilu jest tam takich co "na trzeźwo to już chyba nie nawiną" (śmiech). Jak istotny dla tej sceny jest ten mały, dodatkowy element.

Jeżeli chodzi o mixtape to "wszędzie gdzie nie spojrzysz lolki się kręcą", "chodź walnij wiaderko", "z domieszka dymu", "pamalowane zielenia", "dwójka z miejsca ... przez to", "myśli giganty kiedy zapalisz", "dym za dymem szary". Słupsk jest unikatowym miejscem w skali polskiej, na "pacmana" masz tu największą ilość pizzeri przypadająca na jednego mieszkańca i hip-hopowych glów palących trawę (śmiech).

Myślisz, że wasza chora jazda przebije się do ogólnopolskiej świadomości?

Tak, jestem tego pewny. Za każdym razem kiedy ktoś słyszy moja muzykę, mówi, ze długo na takie coś czekał. To co my tu wyprawiamy można nazwać brakującym ogniwem w polskim hip-hopie i klasycznym brzmieniem za którym tęskni wielu słuchaczy.

Możesz sprzedać nam jakieś anegdoty związane z powstawaniem materiału?

Kiedy robiłem ostatnie skrecze w Juke-Box w tym samym czasie na przeciwko w Defeksie siedzialo dziesięciu chłopa w tym mój człowiek Me?How?, który robił mastering płyty... dobrze?  Np. K.Oell byl tak zrobiony, że w momencie nagrywania nie wiedział czy oby na pewno rymuje pod właściwy bit (śmiech). Wszystko pozytywnie.

(śmiech) Rozgadaliśmy się trochę panie Sensie (śmiech) Dobra, ostatnie pytanie, a właściwie sugestia... Zareklamuj swój album najlepiej jak umiesz. Zmotywuj ludzi do tego, żeby to kupili i przekonali się, że warto.

Sprawdźcie www.popkiller.pl  przeczytajcie wywiad, dajcie mi zarobić dwie dychy, a dostaniecie wszystko czego wam potrzeba - HIP-HOP. Dzięki za wywiad

Dzięki wielkie i powodzenia przy kolejnych projektach.

Tagi: 

anonim
alkaponsi ciągą to ty pokasz co potrafisz matkojebco.
copkilla
moim zdanim btw jes zajebiste ale tylko te stare nuty te nowe sa troche gorsze ale tez spoko.teraz szykuje sie nowa plyta.proponuje ją przesłuczać. na you tube jest stara płyta v.i.p nawet spoko ale stare wrzuty tez zajebiste pozdro dla słupszczan drk z bpl u
ja
ta masz racje qwartzu i kozi sa spoko ale ta nowa nuta zee ścibym dobra
taki tam
Nie czytałem wywiadu, tylko przeleciałem w dół - i co? Mała lekcja angielskiego i wiedzielibyście, że album Pete Rocka to Soul Survivor.
boom
Przeczytalem wywiad, płyta w drodze. Ani razu nie zdarzylo mi sie po przesłuchaniu promo kupić albumu w ciemno. Ten był na tyle ciekawy, że decyzja została podjęta w 20 sek ;)
j
klawo.ja tez zamowilem
T.O.N.Y
album dobry, jako jedyny przez ostatnie miesiace nie schodzi z moich glosnikow :) www.76-200.com dzisiaj troche zamulilo nie zamawiajcie tak duzo :P pozdro z WWA
wsyl
dobrze Rolba gada.76-200
haaa
jak Słupsk to Alkaponsi mafia curuś!
bpl
alkaponsi ciągną druta :)
to prawda
pierwsza oficjalna mafia raperow internetowych buahahahaha alkafonsy do piachu
klaster
rolba konkretny zawodnik od zawsze

Plain text

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>