PRO8L3M i WWF ukazują wizję katastrofy w roku 2050!
Duet PRO8L3M ujawnia powiązanie pomiędzy utworem „VI katastrofa” z najnowszego albumu „Widmo” a raportem BCG, przygotowanym we współpracy z organizacją WWF. Raport „2050 Polska Dla Pokoleń” już wkrótce zaprezentuje alternatywne scenariusze dla Polskiego społeczeństwa i środowiska na rok 2050. Prognozy raportu stały się osią narracyjną utworu „VI katastrofa” oraz tłem dla wyjątkowego doświadczenia VR „#2050”, które 4000 osób miało okazję zobaczyć podczas OUTPOST – IN5TALAC7A. Już dziś prezentujemy film odsłaniający kulisy tego przedsięwzięcia.
Sprawdź też: PRO8L3M "Outpost" - relacja i zdjęcia z pionierskiej Instalacji Oskara i Steeza!
Szósta katastrofa to potoczne określenie współczesnego zjawiska wymierania gatunków na Ziemi, powodowanego wpływem i działalnością cywilizacji. Utwór pod tym tytułem trafił na najnowszy album zespołu zatytułowany „Widmo”. Fani duetu PRO8L3M do tej pory przypisywali pesymistyczną wizję z utworu „VI katastrofa” wyłącznie przejawiającej się w tekstach, niezwykle obrazowej wyobraźni Oskara. Wizja wpisywała się również w konwencję nowej płyty „Widmo”, poruszającej zagadnienia upadku cywilizacji, dystopii oraz mrocznych aspektów naszego funkcjonowania. Dziś, zespół odkrywa karty i zdradza, że tekst utworu, traktującego o wyniszczonym przez człowieka świecie i obumierającym środowisku, powstał na podstawie przygotowanego przez BGC we współpracy z WWF raportu „2050 Polska Dla Pokoleń”.
Raport zawiera dwa scenariusze — lepszy i gorszy. Każdy z nich zależy od działań, które już teraz podejmiemy w kluczowych obszarach funkcjonowania naszego kraju, a które mają wpływ na środowisko naturalne. Średnia globalna temperatura rośnie w niespotykanym tempie i niepodjęcie odpowiednich działań może spowodować dalsze, miliardowe straty związane z anomaliami pogodowymi. Co więcej, powietrze w wielu polskich miastach jest mocno zanieczyszczone, co przyczynia się do śmierci ponad 40 000 osób rocznie. Czy da się zapobiec rozwojowi tej ekologicznej katastrofy na naszym lokalnym podwórku? Dowiemy się tego z zawartych w raporcie danych, które zainspirowały utwór zespołu PRO8L3M.
Oskar w ten sposób opowiada o tym jak raport WWF, który wpisał się naturalnie w koncepcję płyty „Widmo”, która miała od początku krążyć wokół mrocznych zagadnień przyszłości, wpłynął na proces kreacji: „Mimo tego, że raport na pierwszy rzut oka nie roztacza specjalnie drastycznych wizji, to po głębszej analizie... można się przerazić! Co gorsza, część tych zmian jest nieodwracalna”. Steez zapytany, jak PRO8L3M widzi świat w 2050 i czy myśli, że sprostamy misji, aby powstrzymać zły scenariusz odpowiada: „Wydaje mi się, że technologia zmieni nasz świat w ciągu najbliższych 30 lat w sposób, którego nie potrafimy sobie dzisiaj wyobrazić. Jeżeli chodzi o środowisko naturalne - jestem niestety pesymistą. Nawet jeżeli uda się zatrzymać jego postępującą degradację, to czuję że wciąż będziemy balansowali na krawędzi”.
Bezprecedensowym działaniom WWF i zespołu PRO8L3M, w tej merytorycznej kolaboracji — artystów i kreatorów popkultury oraz aktywistów i edukatorów społeczeństwa, towarzyszy jeszcze jeden ważny element.
PRO8L3M we współpracy z MELT, w ramach tworzenia przedpremierowego odsłuchu albumu OUTPOST–IN5TALAC7A, wykreowali doświadczenie VR „#2050”. Studio MELT potraktowało dane i informacje zawarte w raporcie jako bazę do opracowania futurystycznej narracji kilkuminutowej wirtualnej podróży. Każda z 4000 osób odwiedzających OUTPOST–IN5TALAC7A, mogła przenieść się do roku 2050 i odkryć znany z wielu SF rozwinięty świat, w którym w mgnieniu oka wszystko mogło okazać się generowaną przez symulatory rzeczywistością. Dlaczego? Bo ta prawdziwa jest już nie do zniesienia. W tej wizji zniszczony świat musimy zastępować iluzją, aby przeżyć.
Przedpremierowy odsłuch OUTPOST IN5TALACJA oraz doświadczenie VR „#2050” zostały wykreowane przez studio MELT. Za realizację działań PRO8L3M x WWF odpowiada agencja OUTRAGE we współpracy z agencją McCann, odpowiedzialną za kampanię komunikacyjną raportu BCG przygotowanego we współpracy z WWF „2050 Polska Dla Pokoleń”. OUTRAGE odpowiada także za produkcję OUTPOST IN5TALACJA i kampanię towarzyszącą albumowi „Widmo”.